Is uw website nog up-to-date?

Is uw website nog up-to-date?

Een website kan op meerdere aspecten up-to-date zijn. Eén daarvan is de actualiteit van de aanwezige content. Daarnaast zijn ook de technische aspecten van de website belangrijk. Werkt de website bijvoorbeeld op de meest recente browsers en hoe ziet uw website eruit op mobiele apparaten?

Onderstaand een vijftal punten waarmee uzelf eenvoudig kunt beoordelen of uw website actueel is.

  1. Haalt uw website uw online doelstelling? Bij het realiseren van uw website heeft u (met uw webbouwer) nagedacht over het doel van uw website. Vervolgens is uw website daarop ingericht. Echter blijft het niet daarbij, het is belangrijk om continu te bekijken of het doel gehaald wordt en/of wat er gedaan moet worden om de doelstelling te behalen. De voornaamste doelen gaan om potentiële klanten te informeren (om vervolgens in contact te komen) en bestaande klanten te voorzien van een klantenserviceportaal. Kijk dus goed naar uw gestelde doelstelling en kijk of u kunt zien wat de resultaten hiervan zijn.
  2. Staan uw diensten of het aanbod goed op uw website? Er is niks vervelender wanneer het laatste nieuwsbericht op een site dateert van een x-aantal maanden geleden. Maar nog erger is het als uw huidige diensten of aanbod niet (of verkeerd) op uw website staan. Kijk dus goed naar wat u als organisatie aanbiedt aan uw klanten en controleer of dit makkelijk op de website te vinden is. Mocht dit niet het geval zijn dan is het tijd om kritisch naar de content te kijken op uw website.
  3. Sluit het ontwerp van uw website aan bij uw corporate identity? Uw website is een belangrijk onderdeel van uw totale corporate identity. Komt deze nog overeen met hoe u als organisatie wil overkomen? Bekijk wat uw kernwaarden zijn en sluit dit aan bij het huidige ontwerp? Daarbij is het belangrijk dat uw website en andere communicatie-uitingen aansluiten op elkaar.
  4. Is uw website geschikt voor mobiele apparaten?
    Vandaag de dag worden websites veel bekeken op mobiele apparaten zoals smarttelefoons en tablets. Daarom is het van belang dat uw website zich gebruiksvriendelijk presenteert op mobiele apparaten. In de Google resultaten zal uw website hoger gepositioneerd zijn wanneer deze mobielvriendelijk is. Om een website mobielvriendelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een responsive design of een aparte mobiele website.In het kort: een responsive design past het ontwerp/content aan zodat het zich correct presenteert op zowel kleinere als grotere beeldschermen. Een mobiele website is veelal voor ‘snelle informatie’ waardoor de content inhoudelijk ook zal verschillen ten opzichte van de reguliere website.



  5. Is uw content management nog up-to-date? Elk content management systeem (CMS) heeft onderhoud nodig, ongeacht de grootte, voor het veilig en stabiel draaien. Wanneer uw CMS up-to-date is, is deze zowel veilig als stabiel en kan deze sneller functioneren dan met verouderde software. Voert u de updates niet uit dan is de kans groot dat uw site kwetsbaar is voor kwaadwillende partijen. Het internet blijft een bron van innovatie die ten goede, maar ook ten slechte wordt gebruikt. Dagelijks verschijnen er nieuwe meldingen van virussen of worden er belangrijke websites plat gegooid door hackers.

Natuurlijk zijn dit slechts een aantal aspecten die bepalen of uw website actueel is. Wilt u weten of uw website nog up-to-date is? Of wilt u weten of u alles uit uw website halt? Neem dan contact op met Patrick Beumer: pbeumer@dunique.nl of 088-0027952.