Het belang van een goed logo

Tirza Braakman
02 Augustus 2016
Geschreven door: Tirza Braakman

Het nieuwe logo van de gemeente Amsterdam zorgde in 2014 voor grote verbijstering in het hele land. Een ­– schijnbaar – kleine verandering in het logo had 100.000 euro gekost. Het verschil? Eén enter: de woorden “Gemeente” en “Amsterdam” staan onder elkaar in plaats van naast elkaar gepositioneerd. De (sociale) media gingen compleet los over het feit dat ‘het entertje’ een ton heeft gekost. Is het updaten van je logo dan zo belangrijk dat daar zoveel geld voor betaald moet worden?

Kort gezegd: ja. Ik voeg daar gelijk een nuance aan toe dat het project voor de gemeente Amsterdam veel meer inhield dan een wijziging in het logo, maar dat neemt niet weg dat een logo één van de belangrijkste onderdelen van je visuele identiteit is. Als onderneming, die er toe doet, is een goed logo van groot belang. En wel hierom:

Je logo is de onmisbare eerste indruk

Zoals we allemaal weten is een goede eerste indruk belangrijk voor de hierop volgende bedrijf-klantrelatie. Consumenten hebben, de dag van vandaag, de luxe om zelf te kiezen met welk bedrijf zij in zee gaan – of dit nou een uitvaartdienst of een blik soep betreft. Daarnaast zijn we visueel ingesteld. Sterker nog: binnen een fractie van een seconde heb jij onbewust je oordeel klaar. Een logo helpt de consument bij het maken van een keuze: “deze uitvaartonderneming oogt betrouwbaar” of “dit blik soep lijkt me voedzaam en goedkoop”.

Je logo is een geheugensteuntje

Wat voor onderneming je ook hebt, je hebt altijd te maken met concurrentie. De consument zal altijd moeten kiezen tussen jou en je concurrent. Als je investeert in een goede dienst of product en een goede gebruikerservaring, vergroot dat de kans dat de klant bij je terugkomt.  Een sterk logo zorgt er daarbij voor dat zij of hij daadwerkelijk onthoudt wie je bent: het wordt concreet en visueel. De eerstvolgende keer dat een consument zin heeft in soep zal hij vergeten zijn wat het merk was, maar bij het zien van het logo het zich herinneren.

Je logo is het voorproefje op je merkverhaal

Natuurlijk zorgt enkel een mooi logo niet per definitie voor meer sales of een betere gebruikerservaring. Een logo is een eerste stap, samen met andere huisstijl- en communicatie uitingen vormt zij jouw visuele merkverhaal. Zie het logo dan ook als een voorproefje op de rest. Wel een heel belangrijk voorproefje: want als het niet sterk genoeg is krijg je niet eens de kans om de consument met je merk kennis te laten maken. Daarom is het zo belangrijk dat je logo aansluit op de beoogde imago van je onderneming.  

Wat maakt een goed logo goed?

Het lijkt me duidelijk: een goed logo is van belang. De vervolgvraag is hier: hoe ziet dan er dan uit, zo’n goed logo? Aan het ontwerpproces van een sterk logo kan ik een boekwerk wijden. Bovendien is het een kwestie van smaak. Er zijn echter zeker elementen waar wij als ontwerpers rekening mee houden: de do’s and don’t’s die de kwaliteit van je logo wel of niet ten goede komen.

“It’s never love at first sight” – Sagi Haviv

Het lijkt me duidelijk dat een logo méér is dan alleen het mooie gezichtje. Sterker nog; vele bekende en succesvolle logo’s zouden zo op het eerste gezicht geen schoonheidsprijs winnen, claimt Sagi.

Een goed logo voldoet volgens Haviv (designer bij het New Yorkse ontwerpbureau CGH) in elk geval aan de volgende eigenschappen:

  • Het blijft je bij: het is opvallend genoeg om te onthouden
  • De essentie is niet te ingewikkeld: iconische, maar simpele logo's zoals een gele 'M' of een appeltje met een hap eruit bereiken hun doel: je onthoudt ze en ze roepen gelijk allerlei associeties bij je op
  • Het past bij het betreffende bedrijf: dat maakt het maken van een connectie nóg makkelijker. Je zou bij een chique logo toch ook geen soepfabriek verwachten?

Conclusie

Een sterk logo verdient zijn sporen door de jaren heen. Langzaam maar zeker verovert het een grotere en belangrijkere plek in de gedachten van de consument. Dat is de verliefdheidsfase. En zoals we allemaal weten heeft elke prille liefde de kans uit te groeien naar iets serieus. En daar gaat het precies om bij een logo: het is het eerste stapje in een langetermijns-relatie tussen jou en je klant. Dat dit een investering is begrijpt ook de Gemeente Amsterdam en zij hadden daar graag een ton voor over.

Overigens: het nieuwe logo van Amsterdam is een schijntje in vergelijking met deze projecten.

Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique