De vier meest opvallende online trends van 2017

De vier meest opvallende online trends van 2017

De oliebollen staan warm en buiten klinken de rotjes, nog even en het nieuwe jaar doet zijn intrede. Met de hete adem van 2018 in onze nek kijken we op het nippertje nog even terug op het afgelopen jaar. Wat waren de belangrijkste trends op het gebied van (web)design? We kijken met je mee!

1. Bewegend beeld

Voor meer dynamiek en beweging op je website of social media kanaal is een cinemagraph erg leuk. Cinemagraph is een eigenlijk gewoon een stilstaand beeld, maar doordat één van de details op de foto beweegt, krijgt het een hele andere dimensie. Het is dus stiekem gewoon een gif-bestand. Op onze kerstgroet hebben we dit bijvoorbeeld verwerkt door het haardvuur te laten branden, terwijl er op de rest van de foto geen beweging te zien is.

Foto met kerstwens Dunique

In 2017 hebben we dit al vaak zien langskomen en in 2018 wordt dit alleen maar meer, omdat gif bestanden minder ruimte innemen op mobiele weergaves dan een video.

Aansluitend op de cinemagraph: bewegend beeld is gewoonweg de toekomst. Gave (korte) animaties of video’s gebruiken voor je bedrijf. Voor alle social media kanalen bijvoorbeeld, maar net zo goed in te zetten voor jaarverslagen of andere communicatieuitingen. Daarbij zal een standaard video verhouding telkens minder worden aangezien we met z’n allen vaak genoeg op een telefoon zitten te kijken. De verticale video en een video in vierkant formaat zullen vanaf nu vaker in beeld komen.

2. Splitscreens

Splitscreens: het woord zegt het al. Het beeld opgesplitst: in twee gelijke helften. Bij de website voor het Openlucht Filmfestival hebben we dit gebruikt om content te versterken met beeld en om zowel contrast als rust aan te brengen. In dit geval dus een combinatie van beeld en tekst.

Aankomend jaar zal dit ook doelgroep specifiek worden benaderd. Zo zal de bezoeker geleid worden naar hun eigen gewenste informatie. Bijvoorbeeld aan de linkerkant ‘Trainers’ en op rechts de ‘Teams’, ‘Werkgevers’ links en ‘Werknemers’ rechts en ga zo maar door.

Afbeelding van designtrend Splitscreen

3. Continue up to date blijven

Een interessante ontwikkeling voor degene die niet direct alles op de schop wil hebben: doorlopende subtiele wijzigingen zijn helemaal in. Dit kan prima een doorlopend proces zijn. Voor zowel offline uitingen als online. Het lettertype dat van dik naar iets dunner gaat bijvoorbeeld. Het mooie is dat elk element kan worden bekeken of dit een verandering nodig heeft ja of nee.

Wanneer we een aanvraag krijgen voor een website of webshop, zien we soms ook dat een oud logo een opfrisbeurt kan gebruiken. Ook dit blijft van belang en houdt je goed bij de tijd.

4. Marges en woordbeeld

Het witte kader zagen we in 2017 overal. Witruimte is altijd van belang geweest bij drukwerk. In 2017 zagen we dat de witte marges en witruimtes ook steeds meer door webdesigners werden toegepast. Op web vertaalt dit zich bijvoorbeeld in een witte marge rondom een header. In de website van Vermo hebben we dit toegepast door in de header zelf een witruimte te verwerken.

Wanneer we praten over headers praten we direct over grote afbeeldingen. Ook dit zal je meer gaan tegenkomen: dikke vette letters op afbeeldingen en achtergronden. Meer een typografische insteek.

Afbeelding van designtrend witte kaders

Conclusie

Natuurlijk vraag je je nu wat er met deze trends gaat gebeuren in 2018. We hebben geen glazen bol, maar wij verwachten dat voor het merendeel van deze trends geldt dat deze zich in het nieuwe jaar nog meer zullen ontwikkelen. Zo zal er sprake zijn van een toename van het gebruik van video’s en splitscreens, en zullen witte kaders en witte marges zich nog steeds laten zien in webdesigns van 2018. Ook video’s, cinemagraphs en gifjes zijn niet meer van onze beeldschermen weg te denken.

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?