Content invullen en bijhouden

Lotte Roetert
17 December 2017
Geschreven door: Lotte Roetert

Nu de website mooi is vormgegeven en technisch helemaal is ingericht, is het tijd voor de laatste stap: de website vullen met teksten en afbeeldingen. Het lijkt misschien niet heel belangrijk, maar dat is het zeker wel. Met de juiste content (zo noemen we teksten en afbeeldingen die je op de website plaatst), maak of breek je de website. Hoe pak je dat aan en waar moet je rekening mee houden? Je leest het in deze blog!

Wat is dat nu eigenlijk, content?

Content is alles wat je inhoudelijk op de website plaatst, om te vertellen wie je bent, wat je doet en waarom bezoekers gebruik zouden moeten maken van jouw producten of diensten. De juiste content is van levensbelang: je website kan een prachtige vormgeving hebben en op technisch vlak helemaal soepel lopen, als je je verhaal niet goed over weet te brengen ben je je bezoekers binnen no time kwijt.

Het verzamelen en plaatsen van de juiste content, dat kan nog een hele klus zijn. Natuurlijk willen wij je hier graag bij helpen.

Content maken: 7 tips

Om ervoor te zorgen dat je website goed gevuld wordt met de juiste content, hebben we een aantal tips voor je. Houd deze in je achterhoofd bij het verzamelen en maken van teksten en afbeeldingen om ervoor te zorgen dat je je website optimaal benut.

1. Zorg dat je teksten lang genoeg zijn

Hiermee krijgt je website meer ‘body’, maar het is ook erg goed voor de resultaten op zoekmachines. Hoe lang je tekst precies moet zijn, is afhankelijk van het soort pagina. Als vuistregel kun je het volgende aanhouden: een productpagina op een webshop: minstens 100 woorden, een blog of inhoudelijke pagina: minstens 400 woorden.

2. Opmaak doet een hoop

Maak op elke vervolgpagina gebruik van een titel en alinea’s en voorzie deze alinea’s van tussenkopjes. Dit leest het meest prettig voor de bezoeker en is ook nog eens veel beter voor de zoekresultaten van jouw website.

3. Slim omgaan met linkjes in je tekst

Liever geen ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Maak het specifieker bijv. ‘meer over ‘naam’’ of ‘bekijk ‘Bedrijf X’ voor leuke tips’. Maak daarna van het onderwerp een - interne of externe – link. Ook dit komt je SEO ten goede!

4. Zorg ervoor dat ze je niet verlaten!

Wil je linken naar een andere website? Geef het onderwerp de link met de url (http:// of www.) en zorg dat deze in een nieuwe browser of in een nieuw tabblad wordt geopend. Je bezoeker blijft dan namelijk ook op jouw website.

5. Actueel blijven

Nieuwe content is belangrijk. Zorg dat je minimaal één à twee keer in de twee weken nieuwe content plaatst. Dit kan makkelijk door actualiteit toe te voegen, zoals een nieuwe blog of nieuwsitem. Op deze manier blijft je website ook in zoekmachines goed scoren.

6. Een beeld zegt meer…

Sprekende afbeeldingen zijn erg belangrijk. Wanneer je zelf content wil gaan maken: Paint is echt een no go voor professionele afbeeldingen. Omdat het inhuren van een professionele fotograaf niet voor ieder budget geschikt is, adviseren wij om in dit geval foto’s of afbeeldingen vanaf een beeldbank te halen (bijv. istockphoto.com of shutterstock.com)

7. Voor écht sprekend beeldmateriaal…

… huur een fotograaf in! Wanneer het budget het wél toelaat adviseren wij altijd om professionele foto’s te laten maken. Hiermee oogt je website niet alleen een stuk professioneler, eigen materiaal spreekt vaak veel meer tot de verbeelding dan een algemener beeld dan van een stockwebsite komt. Zorg dat je verschillende foto’s laat maken van je (bedrijfs)pand, je producten of diensten en het team. Hiermee komt de uitstraling als bedrijf goed tot zijn recht en het zorgt voor veel meer beleving bij de bezoeker.

Hoe zorg je ervoor dat je content ook seo-vriendelijk is?

Tegenwoordig zetten we webtexttool in om je website in SEO te verbeteren. Erg handig en veel van onze klanten zijn al zeer tevreden én te vinden op pagina 1 in zoekmachines zoals Google. Meer over zoekmachineoptimalisatie en webtexttool lees het in deze blog over seo.

Mocht je dit ook interessant vinden voor jouw bedrijf? Patrick staat paraat om al jouw vragen te beantwoorden in een vrijblijvend adviesgesprek.

Content vullen

Nadat de content is gecreëerd en verzameld in de vorm van teksten en afbeeldingen, is het zaak deze op de website te plaatsen. In overleg met de klant doet deze dat zelf, of doen wij dat voor ze. Doordat we gebruik maken van een gebruiksvriendelijk CMS (ExpressionEngine of Magento) is het vullen van de website een piece of cake! Ook het bijhouden van je website, in de vorm van bijvoorbeeld nieuwsitems of blogs, is heel gemakkelijk.

Bij een groter project maken we vaak een contentplan. Dit is een handig hulpmiddel voor zowel onszelf als de klant, waarin we overzichtelijk maken wat er precies moet worden aangeleverd en wie hiervoor verantwoordelijk is. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een foto voor in de header van minimaal 1000 pixels breed door de fotograaf
  • Een stukje tekst van maximaal 800 woorden voor op de teampagina door de klant
  • Minimaal drie nieuwsitems door de klant
  • Een animatie voor op de 'over ons'-pagina door Dunique

Door gebruik te maken van een contentplan weten we zeker dat we niks over het hoofd zien, en is gelijk inzichtelijk wat er van wie verwacht wordt.

Conclusie

We hopen dat je met onze tips goede en passende content kunt maken voor op je website. Na het maken en vullen van de content kan hij echt online!

Dit is de laatste blog in de reeks blogs over het proces van een (nieuw) website online zetten. Eerder bespraken we onder andere de technische realisatie van een website, maar ook front-end, design en inventarisatie kwamen aan bod.

Lees ze allemaal nog een keer terug:

  • Website inventarisatie & concept, door account manager Patrick Beumer
  • Van concept naar vormgeving, door webdesigner Tirza Braakman
  • Front-end: de verbindende factor, door front-end developer Robert de Weerd
  • Van front-end naar back-end, door Erwin Romkes
Ook interessant
Alle items

Wij zijn Dunique