Beter vindbaar op Google? Teksten optimaliseren in drie stappen

Beter vindbaar op Google? Teksten optimaliseren in drie stappen

Teksten optimaliseren voor zoekmachines

Je hebt een mooi, strak design, je diensten zijn overzichtelijk en je hebt een paar leuke, pakkende teksten geschreven. Kortom, je website oogt mooi en heeft de juiste teksten om potentiële opdrachtgevers te overtuigen om met jouw bedrijf in zee te gaan. Toch vallen bezoekersaantallen behoorlijk tegen. Dat is niet alleen jammer van je mooie website, maar je loopt hierdoor ook potentiële opdrachten mis.  

Hoe kan dit? En: wat kun je eraan doen?

Teksten optimaliseren voor zoekmachines: SEO

Om meer bezoekers naar je website te leiden, is het zaak dat je website goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google. Waar Google precies naar kijkt, weet alleen Google. Op basis van een continue veranderend algoritme bepaalt Google de ranking van je pagina’s in de zoekresultaten. Zo wordt er onder andere gekeken naar het toepassen van je zoektermen in kopjes, de menustructuur en prestaties van je website in het algemeen, zoals bijvoorbeeld de snelheid. In deze blog richten we ons specifiek op teksten optimaliseren voor een beter resultaat in zoekmachines. Om dit te bereiken is het van belang dat je de volgende stappen volgt.

 Afbeelding bij SEO optimalisatie met Webtexttool

Stap 1. Je onderwerp bepalen

Misschien heel voor de hand liggend, maar elke website gaat ergens over: dus ook de jouwe. In het geval van de bedrijfswebsite is dit doorgaans hetgeen dat je verkoopt: je dienst of product. Dit is bijvoorbeeld de branche ‘webdesign’ of ‘tuinmeubelen’. Je kunt het echter ook breder trekken: ‘communicatie’ of ‘tuinen’.

Stap 2. Zoektermen vaststellen

Afhankelijk van het vastgestelde onderwerp kun je nu heel concreet zoektermen vaststellen. Deze zoektermen zijn subcategorieën van je onderwerp. Bij het bepalen van je zoektermen is het verstandig om met een aantal dingen rekening te houden;

  • Waarop wil je precies gevonden worden? Is dit ‘tuinmeubelen’? Of bevindt jouw klantenkring zich in Apeldoorn en is ‘tuinmeubelen Apeldoorn’ een logischere optie? Door het concreet te maken, zorg je er niet alleen voor de je potentiële bezoeker daadwerkelijk een interessante potentiële klant is (lees: hij bevindt zich in jouw gebied) maar heb je ook minder concurrentie
  • Wordt er vaak genoeg op deze zoekterm gezocht? Je kunt heel je website optimaliseren voor de zoekterm ‘oranje tuinstoelen Apeldoorn-Noord’, maar de kans is groot dat hier überhaupt niemand naar zoekt. Om erachter te komen wat het volume van je zoekterm is, kun je een zoekwoordenanalyse laten uitvoeren. Als het aantal zoekopdrachten groot genoeg is, is het voor jou pas interessant om hier wat mee te doen!
  • Een goede balans van bovenstaande punten maakt de perfecte zoekterm! Lees: een zoekterm die a) specifiek genoeg is, en waar b) vaak genoeg naar wordt gezocht
  • Wat doet je concurrentie? Door in Google een aantal zoekwoorden in te voeren die met jouw bedrijf te maken hebben kom je er al snel genoeg achter hoe je concurrent scoort. Let op: gebruik hiervoor de Incognito-modus, anders geeft Google je hoogstwaarschijnlijk je eigen bedrijf als eerste resultaat vanwege je persoonlijke interesse. Je kunt op basis hiervan ervoor kiezen precies deze zoektermen te optimaliseren om boven je concurrent uit te komen, óf je gaat juist voor de woorden waar er nog niet goed wordt gescoord en waar dus kansen liggen

Stap 3. Content schrijven/herschrijven naar aanleiding van zoektermen

Nu de zoektermen zijn gedefinieerd, is het zaak ervoor te zorgen dat deze in je website verwerkt worden. Dan kunnen deze door Google worden geïndexeerd en mag jij hopelijk veel nieuwe bezoekers verwelkomen. Neem hiervoor je huidige teksten onder de loep. Bij het (her)schrijven is het verstandig om rekening te houden met de volgende punten

  • Verwerk je zoekwoord altijd in je pagina-titel, zodat deze in je menu-structuur terugkomt. Vergeet ook kopjes niet: H1, H2, H3, het telt allemaal mee. Je kunt ook synoniemen gebruiken
  • Gebruik bold en italic om je zoektermen nog meer te benadrukken
  • Om goed gevonden te worden, moet je pagina voldoen aan een aantal woorden. Hoeveel dat er moeten zijn is afhankelijk van het soort pagina. Je kunt de volgende vuistregel aanhouden: een productpagina op een webshop: minstens 100 woorden, een blog of inhoudelijke pagina: minstens 400 woorden. Ga echter niet schrijven om het schrijven. Hiervan worden je teksten onnodig wollig en dat bevordert de leesbaarheid niet, waardoor mensen snel van je pagina weg zijn.
  • Denk aan je paginaomschrijving! In veel cms-en kun je deze handmatig aanpassen. Je paginaomschrijving is het eerste dat men ziet in de Google-resultaten. Zorg ervoor dat hier in elk geval je zoekterm terugkomt, maar ook dat het een heldere omschrijving is van wat je bezoeker op de pagina kan lezen
  • Relevante links naar andere websites of naar andere pagina’s op je website helpen ook mee. Dit werkt trouwens twee kanten op; als een andere website naar jouw website linkt, is dat gunstig voor je resultaten op zoekmachines. Hierbij geldt: hoe relevanter, hoe beter. Maar ook: hoe beter aangeschreven bij Google, hoe beter. Als een bekende, goedbezochte blog over tuinieren een uitgebreid artikel weidt aan verschillende tuinmeubelen en daarbij jouw website benoemt, kan dat je enorm helpen. Het onderling uitwisselen van linkjes naar elkaars websites heet linkbuidling
  • Afbeeldingen zijn niet alleen mooi voor het design van je website, ze kunnen ook belangrijk zijn voor het optimaliseren van je tekst. Dit kun je doen door aan je afbeeldingen alt-tags (afbeelding-beschrijvingen) toe te voegen en hierin je zoektermen te verwerken. In de meeste cms-en kan dat handmatig, maar je kunt ook zorgen dat je je afbeelding onder de juiste naam opslaat

Tips om je teksten nog beter te optimaliseren

  • Houd altijd in je achterhoofd voor wie je de teksten schrijft. Natuurlijk moet Google het leuk vinden, maar als je bezoekers door een overdaad aan zoekwoorden bij alinea één al afhaken, komt dat je resultaten ook niet ten goede
  • Een goede manier om je website zoekmachine-vriendelijk te houden is het bijhouden van blogs en nieuws. Hierdoor kun je niet alleen op een slimme manier zoekwoorden inzetten, je website wordt ook actief bijgehouden en ook dat helpt je mee in de ranking

Teksten optimaliseren door Dunique

Ben je dit aan het lezen en denk je nu al “Help, hoe pak ik dit aan?”. Wij kunnen je ongetwijfeld helpen. Dunique beschikt over een handige tool (link webteksttool) waarmee we je teksten optimaliseren, zodat je websites aanzienlijk beter gevonden wordt op Google en andere zoekmachines

Samen met jou kunnen we een plan de campagne maken waarin wordt bepaald welke aanpassingen je website nodigt heeft om deze helemaal seo-vriendelijk te maken. Denk daarbij aan het bepalen van de juiste zoekwoorden, maar we kunnen je ook adviseren over het bijhouden van blogs en nieuws en social media. Uiteraard houden we bij de bouw van je website al rekening met seo-richtlijnen.

Conclusie

Hopelijk kun je aan de hand van onze blog een goede slag maken in het optimaliseren van je webteksten. En als je er niet uit komt, staan we natuurlijk voor je klaar voor advies & ondersteuning!

Meer over seo en teksten optimaliseren voor Google? Online is er van alles over dit onderwerp te vinden. Omdat de juiste richtlijnen voor seo continue veranderen, is het van belang dat je up to date blijft. Eén van onze favoriete bronnen op dit gebied is deze website.

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?